2. Zakres wiedzy i umiejętności
wymaganych na poszczególnych stopniach Konkursu:
1) uczestnik konkursu:
a) dostrzega walory przyrodnicze i
kulturowe najbliższego regionu,
b) obserwuje i opisuje przyrodnicze składniki
środowiska,
c) dostrzega zależności między
czynnikami środowiska przyrodniczego i kulturowego,
d) rozpoznaje stany fizjologiczne
organizmu człowieka,
e) podaje zasady higieny,
f) wyjaśnia zjawiska fizyczne i
astronomiczne,
g) omawia zjawiska w przyrodzie,
h) identyfikuje i opisuje różnorodne
substancje i procesy chemiczne z najbliższego otoczenia;
i) właściwie korzysta z dostępnych
produktów chemicznych,
j) właściwie interpretuje mapy,
wykresy, tabele,
k) rozpoznaje pospolite gatunki roślin,
grzybów i zwierząt,
l) dostrzega wpływ działalności człowieka
na środowisko przyrodnicze;
2) tematyka:
a) Orientacja w terenie, szkic, plan,
mapa, skala,
b) Przyczyny i skutki niepożądanych
zmian w atmosferze, litosferze, hydrosferze i biosferze,
c) Zjawiska fenologiczne
charakterystyczne dla poszczególnych pór roku w strefie klimatu umiarkowanego,
d) Krainy geograficzne Polski, ich
charakterystyczne cechy oraz tereny chronione,
e) Zdrowy styl życia – odżywianie,
higiena, profilaktyka,
f) Negatywny i pozytywny wpływ człowieka
na środowisko przyrodnicze,
g) Krajobrazy świata. Strefy
klimatyczne i ich mieszkańcy,
h) Zależności pomiędzy nieożywionymi
elementami środowiska przyrodniczego a żywymi organizmami,
i) Substancje i ich właściwości.
Cząsteczkowa budowa materii. Stany skupienia różnych substancji,
j) Podstawowe zjawiska fizyczne,
k) Znajomość charakterystycznych cech i
elementów krajobrazu naturalnego i przekształconego,
l) Znajomość podstawowych czynności
życiowych organizmów,
m) Budowa, etapy rozwoju i czynności
życiowe człowieka,
n) Ekosystemy lądowe i wodne Polski,
warunki środowiskowe oraz organizmy w nich żyjące,
o) Pogoda i klimat, obserwacje
meteorologiczne,
p) Ziemia - nasza planeta, Układ
Słoneczny, obserwacje astronomiczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz